Onderscheidend door betrokkenheid bij buitenlandse vakkrachten

Nog altijd vinden we in de media veel negatieve berichten als het gaat over buitenlandse vakkrachten. Van misstanden op het gebied van huisvesting tot aan slechte werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden. Berichten waar Bram de Graaf, facilitair medewerker bij Veritec Yachts, zich totaal niet in herkent: “Wij doen er juist alles aan om mensen zich thuis te laten voelen en betrokken te zijn. Zelfs na elf jaar zijn we hierin nog steeds onderscheidend.” En dat zou natuurlijk eigenlijk niet zo moeten zijn! In dit interview vertelt Bram over zijn contact met de ruim honderdtwintig buitenlandse vakkrachten voor de scheeps- en jachtbouw en de werkwijze van Veritec Yachts.

Veel persoonlijk contact

Op dit moment heeft Veritec Yachts zo’n honderdtwintig medewerkers die voor een groot deel afkomstig zijn uit Roemenië. “Ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik van iedereen de naam weet en een groot gedeelte van de mensen zelfs heel goed ken. Samen met de kantoormedewerkers is iedereen echt een team, maar dan een heel groot team”, vertelt Bram enthousiast. “Als facilitair medewerker ben ik verantwoordelijk voor de huisvesting, het wagenpark en het gereedschap. Alle medewerkers hebben mijn 06-nummer. Regelmatig bezoek ik medewerkers op de werf waar ze aan het werk zijn en bel of app om te vragen hoe het gaat. Je merkt dat ze zich echt onderdeel voelen van het team. Ook door kleine dingen. Als er iemand op kantoor jarig is of er valt iets te vieren, dan sturen ze zelf ook een berichtje. Daardoor voel je wederzijds de betrokkenheid.”

Medewerkers positief verrast

Voor bijna al haar medewerkers regelt Veritec ook de huisvesting. Bram: “We hebben er al vaker over geschreven, maar al onze huizen voldoen aan de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen. We zijn SNF-gecertificeerd en alle medewerkers hebben altijd een eigen slaapkamer. Volledige privacy dus! Wij stellen ons altijd voor wat we zelf fijn zouden vinden en dat is dan het uitgangspunt. We horen vaak dat medewerkers hierdoor positief verrast zijn en dat ze zich gelijk thuis voelen. Daar gaan we voor. We zien dit ook terug in de mond-tot-mondreclame, onderling worden er natuurlijk veel ervaringen uitgewisseld. Die positieve verhalen zijn we heel trots op!”

Ondersteuning van werving tot op de werf

“Vanaf het moment dat nieuwe medewerkers in Roemenië met onze lokale recruiter in contact komen tot aan het moment dat zij in Nederland aan het werk zijn, bieden we continu ondersteuning”, vertelt Bram tot slot. “Er staat een auto klaar op het vliegveld of we halen ze op om ze meteen naar hun huis te brengen. Vaak starten ze op maandag, dan zorgen we dat ze in het weekend ook gelijk de benodigde kleding en gereedschap hebben. Op de eerste werkdag loopt mijn Roemeense college George altijd mee. Zelf bel ik na de eerste werkdag om te horen hoe het gegaan is en of ze nog vragen hebben. George en ik zijn altijd bereikbaar, ook in het weekend. Zo proberen we echt een persoonlijke band op te bouwen.”

Wilt u meer weten over onze werkwijze of bent u op zoek naar een vakkracht? Wij helpen u graag verder. Neem daarvoor gerust contact met ons op.