Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de kwaliteit op het gebied van werk- en leefomstandigheden in de Nederlandse jachtbouw gewaarborgd én bewaakt wordt? We praten erover met Darryl Hopman.
Innovatief, kwalitatief en betrouwbaar. Zo staat de Nederlandse jachtbouw internationaal bekend. We komen zelfs vijf keer voor in de Top 10 van ’s werelds beste luxe superjacht bouwers van Yachting Pages, met Damen Yachting (Amels) uit Vlissingen op nummer 1. Succes waar we als land trots op mogen zijn! Maar ook zuinig… Want realiseren we ons wel voldoende dat we voor dit succes inmiddels bijna volledig afhankelijk zijn van arbeidsmigranten? En dat als we niet opletten, deze vakkrachten straks niet meer komen?
Om de innovatieve markt van de (super)jachtbouw te behouden, moeten we onze krachten bundelen. Een belangrijk onderdeel om de kwaliteit van werken en leren voor arbeidsmigranten hoog te houden, is wat ons betreft inzicht in de keten. Van de jachtwerf tot de onderaannemer, het uitzendbureau en het wervingskantoor in het buitenland: wie is waarvoor verantwoordelijk en hoe kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat de kwaliteit op het gebied van werk- en leefomstandigheden gewaarborgd én bewaakt worden?
We gaan erover in gesprek met Darryl Hopman, directeur Veritec Yachts.
Inzicht in de keten. Het is een onderwerp dat ook in de Tweede Kamer leeft. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) -Karien van Gennip- werkt namelijk aan een certificeringsplicht voor alle bedrijven die in Nederland aan terbeschikkingstelling van arbeid doen, zoals beschreven in de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi). Zodra de wet ingaat -de verwachting is per 1 januari 2025-, mogen werkgevers alleen nog mensen inlenen van gecertificeerde bureaus. Doen ze toch zaken met een partij zonder certificering, dan krijgen ze een boete.
Darryl: “Het is fijn dat er een wet komt die ervoor moet zorgen dat uitzendbureaus en andere uitleners al hun medewerkers goede arbeids- en leefomstandigheden geven. Dus ook de arbeidsmigranten die naar Nederland komen om te werken voor de Nederlandse jachtbouw. Maar we zijn er daarmee nog lang niet.”
“Het is fijn dat er een certificeringsplicht komt, maar we zijn er daarmee nog lang niet”
Hij vervolgt: “Vanwege de schaarste in de markt, maken uitzendbureaus veelal gebruik van in- en doorleenconstructies. Er ontstaat een (lange) keten, waardoor het voor de werf zelf vaak niet meer inzichtelijk waar hun medewerkers vandaan komen. En daar moet verandering in komen, willen we de continuïteit en kwaliteit van de luxe jacht- en scheepsbouw in Nederland waarborgen.”
Dat begint volgens Darryl bij het creëren van bewustzijn bij de inleners; de hr-medewerkers en projectmanagers op de werf: “Waar komen jouw medewerkers vandaan? Bij wie staan ze op contract en heeft die partij alles goed geregeld voor hun mensen?”
“Werven moeten zich ervan bewust worden dat het niet stopt bij het uitzendbureau met wie zij samenwerken. En wat de gevolgen zijn als arbeidsmigranten via een bureau werken die zaken als huisvesting, vervoer, verzekeringen en de beloning niet goed geregeld hebben.”
Darryl legt uit waarom dit inzicht in de keten zo belangrijk is: “Heb je het niet goed voor elkaar voor je personeel, dan lopen ze weg. Wat in ons geval betekent dat arbeidsmigranten niet meer naar Nederland willen komen om hier op de werf te werken, waardoor de Nederlandse (super)jachtbouw langzaam uit ons land verdwijnt.”
Zijn oproep aan de werven in Nederland is dan ook: “Kijk niet alleen naar degene met wie je samenwerkt, maar kijk ook naar de lagen daaronder.”
Maar hoe doe je dat dan? De keten achter het uitzendbureau controleren? “Hiervoor zouden we een controlesysteem moeten inrichten”, vervolgt Darryl. “Bijvoorbeeld door een verklaring van het contract op te stellen, waarin de werf kan controleren bij wie de uitzendkracht daadwerkelijk op contract staat. Zo kan je namelijk controleren of dat bureau gecertificeerd is en alles goed geregeld heeft voor het personeel en de arbeidsmigranten die zij in dienst hebben.”
“Met de certificeringsplicht voor bureaus die in 2025 ingaat, komt er ook extra druk te staan op het controleren van de naleving van wet- en regelgeving binnen alle lagen van de keten. Daarom zijn wij bij Veritec Yachts nu al in gesprek met onze opdrachtgevers, onderaannemers en leveranciers. Om ze bewust te maken waarom inzicht in de keten en naleving van de certificeringsplicht zo belangrijk is”, vertelt Darryl.
“Wij zijn achter de schermen dan ook al bezig met het uitbreiden van onze compliance. Door een extra controlelaag toe te voegen, waarin we controleren of er in de inlenersovereenkomst staat bij wie de medewerkers op contract staan. Want alleen zo kan je controleren of het in de rest van de keten ook goed geregeld is voor de medewerker qua huisvesting, verzekeringen en transport.
Wat het uitbreiden en anders inrichten van de compliance de werf oplevert? “Alleen als wij op een duurzame manier gaan samenwerken met álle partijen in de keten, kan de kwaliteit en continuïteit van de Nederlandse (super)jachtbouw gewaarborgd blijven.”
En dat betekent volgens Darryl dat je als uitzendbureau -en als werf- de vakkracht meer moet bieden dan een goed salaris. “Voor alleen een goed salaris komen arbeidsmigranten niet meer naar Nederland. Goed werkgeverschap is waar het om moet draaien. Faciliteer dus ook een goed wagenpark, nette huisvesting met ieder een eigen slaapkamer, de juiste verzekeringen en volg de cao. Want alleen als wij zuinig zijn op onze vakkrachten, hebben we kans dat we over vijf à tien jaar nog steeds kunnen genieten van de (super)jachtbouw in Nederland.”
“En dat kan Veritec niet alleen”, besluit Darryl ons gesprek. “We moeten samen die vruchtbare bodem creëren, zodat vakkrachten hier lang willen werken. Juist omdat het in Nederland allemaal zo goed geregeld is voor ze. Ik ben dan ook benieuwd wat jouw ideeën zijn rondom dit onderwerp. Zullen we binnenkort eens om de tafel gaan? Vul dan het contactformulier op onze website in of mail naar darryl@veritec.nl.”