Driekwart van de HR-managers in de jacht- en scheepsbouw onderschat de kostprijs van een arbeidsmigrant

Kostprijs is de basis voor optimale werk- en leefomstandigheden voor arbeidsmigranten

8 maart, Bunschoten-Spakenburg – Driekwart van de HR-managers in de jacht- en scheepsbouw onderschat op dit moment de kostprijs van een arbeidsmigrant. Dit blijkt uit een steekproef van uitzendbureau Veritec Yachts onder HR-managers en projectleiders in deze branche. De Nederlandse jacht- en scheepsbouw is grotendeels afhankelijk van arbeidsmigranten. Om inzicht te krijgen in hoe HR-managers en projectleiders binnen deze branche omgaan met controle, het selecteren van een uitzendbureau en huisvesting, heeft Veritec een steekproef uitgevoerd. Gemiddeld kost een arbeidsmigrant tien euro meer dan in de markt gedacht wordt. Wanneer uitzendbureaus besluiten onder de kostprijs te opereren, leidt dit er in de praktijk sneller toe dat werk- en leefomstandigheden voor arbeidsmigranten minder goed geregeld worden dan zou moeten.

Huisvesting van arbeidsmigranten

Uit de gesprekken met HR-managers en projectleiders blijkt daarnaast dat 35 procent geen idee heeft of medewerkers tevreden zijn over de huisvesting. Tegelijkertijd geeft 34 procent wel aan dat het hebben van een individuele slaapkamer voor arbeidsmigranten in de top 3 selectiecriteria voor een uitzendbureau staat. 65 procent zegt te weten dat de medewerkers tevreden zijn over hun huisvesting.

Eenduidige controle ontbreekt

Net als binnen veel andere branches, wordt ook in de jachtbouw gewerkt met onderaannemers. Zo worden uitzendbureaus niet altijd direct door de opdrachtgever ingehuurd, maar door een tussenliggende partij. Hoe worden deze onderaannemers gecontroleerd, bijvoorbeeld op het gebied van leefomstandigheden, als de samenwerking eenmaal gestart is? 42 procent van de respondenten geeft aan het gesprek aan te gaan met medewerkers om de onderaannemer te controleren. 30 procent organiseert zelf structurele meetings met onderaannemers en 23 procent voert zelf audits uit. 7,5 procent geeft aan onderaannemers helemaal niet te controleren.

De Nederlandse (super)jachtbouw: een zinkend schip?

De Nederlandse jachtbouw staat internationaal bekend als innovatief, kwalitatief en betrouwbaar. Voor dit succes is Nederland inmiddels echter bijna volledig afhankelijk van arbeidsmigranten. Darryl Hopman, directeur Veritec Yachts: “Onze missie is om de technische wereld iedere dag iets beter te maken en we worden dan ook weleens moe van de negatieve berichtgeving rondom arbeidsmigranten. Over tien jaar kan deze branche namelijk niet meer zonder hen. Om de innovatieve markt van de (super)jachtbouw te behouden, is het dus zaak dat we de krachten bundelen. Van de werf tot aan het uitzendbureau en onderaannemers. Dit begint bij het zorgdragen voor de mensen. Onder meer op het gebied van opleiding, huisvesting en salaris. Met deze steekproef hebben we een eerste stap gezet om de branche te mobiliseren en het gesprek aan te gaan. Samen willen we ervoor zorgen dat deze vakkrachten ook over tien jaar nog graag naar Nederland komen.”

Het rapport ‘De Nederlandse (super)jachtbouw: een zinkend schip? Samen werken aan optimale werk- en leefomstandigheden voor arbeidsmigranten noodzakelijk’ is te downloaden via www.veritecyachts.nl/duurzamejachtbouw.